|
||
|
DocentenBianca de Jong
Bianca de Jong geeft volksdansles vanaf 1977. Zij behaalde in 1987 de Benoembaarheidsverklaring van het toenmalige ministerie van WVC.
Vanaf 1987 maakt ze studie van met name de Bulgaarse folklore. Zij heeft groepen, choreografen, dansdocenten
en dorpsbewoners bezocht. Bianca geeft naast de lessen Bulgaars ook lessen Internationale dans en methodiek en
didactiek van de volksdans in binnen- en buitenland. Lesgeven in volksdans is haar grote passie en ze beschouwt
dit als een vak en een kunst op zichzelf. De basis voor haar lesgeven is het "dansend (aan)leren".
Ook maakte Bianca enkele choreografieën voor binnen- en buitenlandse groepen, amateur en professioneel. Dick van der ZwanDick heeft een lange en indrukwekkende carrière als docent op het gebied van de volksmuziek en de volksdans. Zijn curriculum vitae omvat – onder meer – een docentschap Volksmuziek, Methodiek, Didactiek, Dansanalyse, Notatie en Internationale Volksdans aan de Rotterdamse Dansacademie, een docentschap Algemene Folklore en Griekse Folklore bij de Kaderopleiding en werkzaamheden als docent bij het Internationaal Danstheater. Daarnaast treedt Dick op als docent Griekse volksdansen in binnenlandse en buitenlandse dansseminars. In het kader van zijn specialisatie in de Griekse – en met name de Grieks-Macedonische – dans heeft Dick gedurende tientallen jaren jaarlijks onderzoek gedaan en veldwerk verricht in Griekenland zelf. Dick heeft zich echter niet alleen bezig gehouden met het geven van dansopleidingen. Hij is ook betrokken en betrokken geweest bij het uitbrengen van CD’s met Griekse en andere volksmuziek, hetzij als samensteller, hetzij als producent, hetzij als sound-engineer bij opnamen op locatie. En tot slot mag niet onvermeld blijven dat Dick ook verschillende publicaties over volksdans en in het bijzonder over de Griekse dans en muziek, op zijn naam heeft staan. Jacqueline BossinkJacqueline is zo'n 25 jaar geleden gevallen voor het volksdansen toen ze ieder jaar naar Macedonië ging. Elke avond werd er gedanst en het dansen leerde ze van de plaatselijke bevolking. Toen het volksdansen haar eenmaal in de greep had, is ze in Nederland op zoek gegaan naar een docent, die gespecialiseerd was in Macedonische dansen. Dat bracht haar bij Paul Mulders waar ze inmiddels al vele jaren danst. Daarnaast heeft ze – als zijn opvolgster - een aantal jaren privé-les gehad van Martin Ihns. Jacqueline is er trots op dat ze door zulke “Grootmeesters” begeleid wordt. Ze beschouwt het als een eer om het Macedonische dansrepertoire verder te mogen uitdragen en te delen met haar cursisten. Loes EijssensLoes geeft vanaf 1980 Internationale dans aan allerlei doelgroepen en op elk niveau. In 1981 behaalde zij het Nevo (nu LCA) certificaat voor volksdansleiders. Zij volgt elk jaar allerlei specialisatie cursussen, om ook het nieuwe aanbod te kunnen aanleren. In 2001 heeft zij samen met een collega de CD "Interfolk 2" ontwikkeld (een CD met internationaal volksdans programma) en heeft zij in o.a. Italië, België en Nederland cursussen gegeven. In 1995 behaalde zij, bij de Dienst van de sport in Amsterdam, haar conditie-trainer diploma. Door dit te combineren met volksdans onstond er een cursus Conditiedans: een cursus waar de cursisten op een dansante- en sportieve manier aan hun conditie kunnen werken. Later heeft zij zich gespecialiseerd in kinderdans. In 1998 heeft zij meegewerkt aan de ontwikkeling van de Kinder CD "De Vrolijke Kring 3". Ook is zij sinds 1998 werkzaam bij Dans in School en Kunstweb in Amsterdam. Beide organisaties verzorgen dansprojecten in het basisonderwijs. Het is voor haar elke keer weer een uitdaging om op een zo helder mogelijke manier dansen aan te leren, en de cursisten met verschillende soorten dansen en stijlen kennis te laten maken. Dit alles gaat gepaard met veel dansplezier en gezelligheid. Sibylle Helmer
Sibylle verzorgt bij ons de cursussen Internationale Dans op de donderdagavond. Tanja JagerTanja is al 30 jaar actief als docente werelddans en geeft les zowel aan kinderen als aan volwassenen. Tanja vindt het belangrijk dat haar cursisten veel plezier beleven aan het dansen en niet alleen de pasjes correct uitvoeren. Haar cursussen zijn dus altijd heel gezellig en smakelijk lachen tijdens de les is zeker niet verboden! Tanja heeft in het verleden jarenlang les gegeven bij AVC, maar moest daarmee stoppen in verband met haar studie. Nu is zij terug bij AVC-Terpsichoré met een starterscursus werelddans. Turgay OnatliTurgay is in Istanbul op 8 jarige leeftijd met volksdansen begonnen. Sindsdien bepalen Turkse dans en muziek zijn leven. In 1984 is hij naar Nederland gekomen om hier als dansdocent, choreograaf en muzikant te werken. Inmiddels geeft hij in heel Nederland Turkse danslessen. Als choreograaf werkt hij voor verschillende demonstratiegroepen en als muzikant gaat hij mee naar hun optredens. Verder werkt hij regelmatig in het buitenland - in Amerika, Canada, Engeland, Zwitserland, Duitsland en België. Hij heeft ook meegewerkt aan een CD opname voor promotie van dansdocenten in Nederland, genaamd "Dancing with the Dutch". Zijn vak heeft hij geleerd door het gewoon te doen en zichzelf de spiegel telkens voor te houden, de reacties van zijn cursisten waren hierbij zijn wegwijzer. De dansen die hij introduceert houdt hij altijd zo authentiek mogelijk, maar voor de muziek kiest hij soms een andere weg. Authentieke muziek bestaat voornamelijk uit zurna en davul. Omdat Turgay ook muzikant is kan hij zijn lessen met deze instrumenten begeleiden; hij werkt echter meestal met muziekopnames. Soms maakt hij opnames samen met muzikanten in Nederland en probeert deze met veel verschillende traditionele instrumenten te arrangeren. Op die manier kan hij afwisselende en goed gestructureerde muziek aanbieden. Zo is het mogelijk dat cursisten ook na de cursus zelfstandig met het geleerde materiaal verder kunnen gaan. Turgay noemt zijn dansprogramma "Dansen uit Anatolië" omdat culturen geen grenzen kennen. Anatolië is een gebied dat voor een groot deel in Turkije ligt en de wieg van veel culturen is. Dit kan men zien aan de 7 uiteenlopende dansstijlen die van elkaar heel veel elementen hebben overgenomen. In zijn lessen probeert hij zoveel mogelijk dansen van deze stijlen aan te leren. |